폼기빙인텔리전스 디자인 연구실 / 국립창원대학교 산업디자인학과 제품디자인 전공
4륜 카고 수소 전기 자전거
(주)이플로우
Researcher
Sevin Oh
Industry
Transportaion
Date
May 2024
수소 에너지를 기반으로 운행하는 4륜 수소 전기 자전거
Design Brief 디자인 개요
HEFLOW Hydrogen fuel cell 4 wheel cargo bike는 소형전동차 개념의 LEV(Light Electric Vehicle)로 환경문제와 탈탄소화를 위해 수소에너지를 기반으로 운행하는 장거리 운송수단이다.
창원대학교와 수소에너지 전문기업 eflow와의 협업을 통하여 선행디자인 연구로 진행되었다. cargo bike는 운송분야의 중요한 수단으로 발전하고 있으며, 이는 다양한 국가에서 도입이 될 것이다. 이에 맞춰 제품의 고유성, 운송, 안전, 인간공학을 중점으로 디자인하였다.
The HEFLOW Hydrogen Fuel Cell 4-wheel Cargo Bike is a Light Electric Vehicle (LEV) designed as a compact electric bicycle concept, operating on hydrogen energy to address environmental concerns and contribute to carbon neutrality. It serves as a long-distance transportation solution in the context of eco-friendly and sustainable mobility.
The collaborative design research between Changwon National University and the hydrogen energy specialist company, eflow, has been underway. Cargo bikes are emerging as a crucial means of transportation in the industry and are expected to be adopted globally. In line with this, the design has focused on the uniqueness of the product, transportation efficiency, safety, and human ergonomics.
현재 이동수단은 단순히 이동의 개념에서 친환경, smart mobility로 패러다임이 변화하고 있는데, 다양한 영역에서 자전거 기반의 경량 운송 및 이동수단은 중요하다. 친환경 운송수단으로 LAST Mile MOBILITY 시장에서의 FIRST MOVER가 될수 있는 디자인 제시한다.
The proposed design envisions a pioneering role in the evolving landscape of eco-friendly and smart mobility, particularly within the last-mile transportation sector.
자전거의 고유성. Bicycle's Uniqueness
물류 카고바이크. Logistics
자전거 고유의 디자인을 유지하면서도 새로움을 추구할 수 있는 디자인 안 제시. 전기자전거가 많아지면서 스쿠터와 자전거의 형태적 경계가 모호해지는데 자전거만의 감성을 유지하고 자 하였다. 익숙함과 새로움의 공존하는 디자인을 제시하였다.
현재 물류 운송을 위한 수소 전기 카고 자전거의 화두 중 하나는 장거리 운행이다. 충분한 탱크를 적재하면서도 충분한 짐을 싣고 이동할 수 있어야 한다. 또한, 수소탱크를 쉽게 교체, 충전할 수 있는 것이 중요하다. 기본형의 경우 하부에는 eflow사의 중형 수소 탱크(10L) 4개를 적재하여 운행거리를 비약적으로 확장시켰다. 이는 한 번의 충전으로 500km의 거리를 갈 수 있는 용량이다. 8개의 H2 TANK의 형태로 확장할 수 있도록 설계.
Emphasizes preserving the classic bicycle design while integrating innovation to adapt to the increasing prevalence of electric bikes. Aiming for a seamless blend of familiarity and novelty.
Addresses the challenge of long-distance logistics by focusing on loading ample hydrogen tanks for extended journeys and accommodating substantial cargo. The design allows for ease of hydrogen tank replacement and recharging, with the base model featuring four medium-sized hydrogen tanks from eflow, extending the range to 500km.
안전과 인간공학적 설계. Safety and Ergonomic Design
형태적 특징. Characteristics
쉽게 타고 내릴수 있는 낮은 차체 설계(455mm), 안정적 운행을 위한 double wishbone의 구조, 인체공학적 의자 디자인, 다양한 riding position을 위한 touring handle bar, 등은 인체공학적 디자인은 장시간 운행해야 하는 운전자의 피로도를 줄이고, 더욱 쾌적한 운행을 돕는다. door 및 적재함의 방식에서는 안전을 위한 사용자의 행태를 고려하였다. 또한, 탄성이 있는 전면의 범퍼를 통하여 접촉사고를 예방하고, 좌우 방향지시등으로 주행 중 외부로 진행 방향을 알릴 수 있어 사고를 예방하고 안전한 운행을 돕는다.
Simple 한 형태의 조합과 단순한 선의 조합, 직선 라인을 강조하여 카고-바이크의 강한 이미지를 부각했다. 기본적으로 바람을 느낄 수 있는 자전거의 특징을 우선하여 덮개가 없는 방식이나, cargo bike의 특성을 반영하여 추가로 우천이나 강한 바람에 견딜 수 있도록 탈부착식 쉴드를 사용할 수 있도록 하였다.
Prioritizes user convenience with a low chassis for easy mounting and dismounting (455mm). Incorporates a stable double wishbone structure, ergonomic seats for comfort during prolonged rides, and a touring handlebar for varied riding positions. Safety features include thoughtful door and cargo compartment designs, an elastic front bumper to prevent collisions, and directional indicators for enhanced communication during rides.
Presents a simple yet impact design emphasizing wind-in-the-hair experience of traditional bicycles. Initially lacking a cover, the design introduces a detachable shield for adaptability to adverse weather conditions. Adopts a frameless structure for mutual support and ease of shield detachment.